Köpvillkor

Allmänna villkor

Webshopen drivs av Karsjö Miljöprodukter HB, Karsjövägen 25, 434 97  Kungsbacka

Telefon: 0300-689300,  Org.nr: 916851-2771

Leveranser påverkas av coronavirus

På grund av coronaviruset så har några artiklar tagit slut. När och hur mycket vi får levererat av dessa produkter från våra producenter/leverantörer är osäkert. Lagersaldon kan därför vara felaktiga, vänligen kontakta oss vid förfrågan. Din beställning läggs på kö och levereras så fort vi kan. Tack för förståelse.

Detta beror på bland annat exportförbud, ingredienser som tagit slut för att producera nya produkter, fabriker som har tillfälligt produktionsstopp och framför allt på grund av en enorm efterfrågan i hela världen. 

Prisjustering på vissa produkter från 2020-03-25

Det kan ske på t.ex.  ytdesinfektion, handdesinfektion samt en del engångsmaterial.

Prisjustering görs med anledning av att den globala efterfrågan på dessa produkter har förändrats dramatiskt under de senaste veckorna. Tillgång till råvaror, tillverkningsprocesser och leveranser är under enorm press vilket resulterar i ändrade priser från leverantörer och långa ledtider utom vår kontroll.

Vi förbehåller oss rätten att ändra leveranssätt från hemleverans till paketombud.

 

 

1. Beställning

Oceanshop.se reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Om ett artikelnummer ersätts av ett nytt skickas den nya varan utan meddelande om den inte väsentligt avviker. En orderbekräftelse skickas automatiskt till den e-postadress som du har angivit i dina kunduppgifter. Det kan vara bra att spara den vid eventuella kontakter med kundtjänst. Du måste vara myndig för att handla. Oceanshop tillämpar såväl Konsumentköplagen som Distansavtalslagen.  Med kund avses en fysisk person. Sedvanlig kreditprövning kan göras. Oceanshop förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart.

2. Leverans

Leverans sker i egen regi eller med extern transportör, DB Schenker, DHL eller Posten. Du kan även välja att hämta ut varorna hos ett paketuthämtningsställe, DHL Servicepoint eller Schenker privatpaket. Vi förbehåller oss rätten att ändra leveranssätt, detta gäller främst vid mindre beställningar. Vid extern transport gäller respektive transportörs villkor. Leveranstiden är normalt 2-7 arbetsdagar. Ibland kan samordningstiden för leveranser vara något längre. På ett fåtal orter tillämpas turlista vilket kan förlänga leveranstiden. Skulle någon artikel tillfälligt vara slut i lagret kan leveranstiden vara längre. Är du privatperson ställs varorna av på lämpligt ställe, som regel utanför din dörr. Vid leverans till lägenheter förutsätts att det finns portkod eller att ytterdörr är olåst dagtid. Har du en låst port och saknar portkod måste du garantera att du kan öppna ytterdörr när chaufför ringer. Om så ej är fallet blir det en s.k. bomkörning. Detta debiteras extra med upp till 350:-. Vid osäkerhet om detta, välj då “TILL OMBUD” och få paketet levererat till närmaste Schenkerombud eller DHL ombud. Vi kan mot tillägg avisera leveransen.

Till företag önskad leveransadress.

3. Leveransförsening

Du har som kund rätt att häva köpet vid omfattande leveransförsening. Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Oceanshop förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid normal leveransförsening.

4. Frakt & extra avgifter

Oceanshop.se använder sig av fast fraktpris eller fri frakt. Detta innebär att vi har fri frakt på alla beställningar överstigande 550:-, understiger beställningen 550:- blir fraktkostnaden alltid 99:-.

Om hemleverans till privatperson ej kan erbjudas får paket hämtas hos paket ombud. Vi förbehåller oss rätten att avgöra när så sker. Hemtransport kan då erbjudas mot frakttillägg.

Vid felaktigt angiven adress, ej uppgiven/fel portkod eller annat fel i leveransinformationen kan Oceanshop komma att ta ut en avgift på upp till 350 kronor inklusive moms per beställning för att täcka kostnader för extra utkörning, extra avisering och/eller lagerhållning. 

5. Betalningssätt

I kassan använder vi Svea Checkout, gäller både företag och privatpersoner. Där väljer du vilket betalningsalternativ du föredrar, direktbetalning, faktura, konto eller kortbetalning. Fakturan skickas som PDF tidigast efter att varan lämnat lagret. Behöver du kontakta Svea ekonomi gör du det på 08- 735 90 00  Mån-fre 8-17. eller https://www.svea.com/se/sv/privat/kontakt

6. Sen betalning

Fakturan är överlåten till Svea Ekonomi och det är deras villkor/avgifter som gäller.

7. Ångerrätt

Som konsument har du, i enlighet med distansavtalslagen, rätt till ångerrätt utan att ange någon anledning. Du måste dock meddela kundtjänst detta senast 30 dagar efter det att du har mottagit dina varor. För att returnera varorna ska dessa vara oanvända och oskadade i sina originalförpackningar. Returnera varorna tillsammans med fakturan eller en kopia av den! Du får själv stå för returfrakten. På fakturan anger du returorsak "Ångerrätt". Varor får inte returneras som postförskott eller efterkrav.

8. Reklamationer

Om du skulle få en vara som är defekt eller felaktig måste detta meddelas kundtjänst omgående. Dock senast 7 dagar efter att du har mottagit dina varor. För att returnera en vara ska denna vara oanvänd och i det skick som den var när du mottog den. Returnera varan tillsammans med fakturan/följesedel eller en kopia av den! På fakturan/följesedeln anger du returorsak. Obs! Du måste först ta kontakt med kundtjänst för att få reklamationen godkänd och returfrakten betald.

9. Outlösta paket

Om Du av någon anledning inte hämtar ut Ditt paket om du begärt utlämning hos paketombud, eller om mottagning vägras får Du betala kostnaderna för frakt och returfrakt samt hanteringskostnad. Hanteringskostnaden är 95:-. Tänk på att liggetiden generellt har förkortats till 14 dagar! Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice.

10. Tvist

Tvister med anledning av dessa villkor ska avgöras i svensk domstol.

11. Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.